SYSTEM NAUCZANIA KIEROWANEGO
SYSTEM NAUCZANIA KIEROWANEGO
W Stowarzyszeniu „Jasny Cel” praca terapeutyczna opiera się na Systemie Nauczania Kierowanego, którego twórcą był węgierski lekarz i pedagog Andras Petö (1893 – 1967). Założył on, że dziecko stanowi nierozłączną całość (fizyczną, intelektualną
i emocjonalną), wymaga więc kompleksowego podejścia z naciskiem na rozwój mocnego poczucia własnej wartości.
Celem zaproponowanej przez niego metody było przygotowanie dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym do jak najbardziej niezależnego funkcjonowania w społeczeństwie.
Jest to metoda oparta na wiedzy o mózgu i jego funkcjach. Wykorzystuje ona zdumiewającą właściwość mózgu polegającą na tym, że w przypadku uszkodzenia pewnych obszarów, inne zdrowe regiony mózgu mogą przejąć funkcje tych uszkodzonych (plastyczność mózgu), trzeba tylko je tego nauczyć wykorzystując naturalną gotowość dziecka do nauki.
Metoda polega na jednoczesnym nauczaniu dziecka najważniejszych funkcji życiowych:
·przemieszczania się, ruchu,
·aktywności życia codziennego (nauka samoobsługi: jedzenia, toalety, ubierania),
·mowy, alternatywnych metod komunikacji (uspołecznienie),
·intelektu (nauka szkolna).
Aby to osiągnąć wykorzystuje się w tej metodzie bardzo proste środki, a mianowicie:
·obecność prowadzących
·praca w grupie,
·mowa – metoda rytmiczności poleceń,
·program ogólny i poszczególne serie zajęć (na stołach, na boksach),
·specjalne przyrządy (meble Petö)
W metodzie Petö dąży się do integracji oddziaływań polegających na tym, by przyswajanie nauki szkolnej było łączone razem z ćwiczeniami ruchowymi. Metoda ta jest bardzo skuteczna w usprawnianiu fizycznym dziecka z MPD. Stwarza ona warunki do równoległego i pełnego rozwoju, wywiera również wpływ na psychospołeczne postawy.