Niepubliczna Specjalna Szkoła Podstawowa "Jasny Cel" nr 12
Niepubliczna Specjalna Szkoła Podstawowa „Jasny Cel” nr 12 powstała 1 września 2012 roku. Jest placówką kształcenia specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją oraz dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Dyrektorem szkoły od samego początku jest Maria Jolanta Baluk. Szkoła obecnie liczy 4 zespoły klasowe obejmujące pierwszy etap edukacyjny (kl. I – VI) oraz zespół rewalidacyjno-wychowawczy.
Zadania dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rewalidacyjne Szkoły realizowane są zgodnie z założeniami metody usprawniania – Systemu Nauczania Kierowanego, która jest wiodącą w pracy placówki. Polega ona na wielopłaszczyznowym i równoczesnym oddziaływaniu edukacyjnym na ucznia niepełnosprawnego w zakresie polepszenia jego funkcji neuromotorycznej, aktywności życia codziennego, komunikacji i uspołecznienia oraz intelektu. Zajęcia prowadzone są w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz zgodnie z wytycznymi Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych. Miejsca do pracy dostosowane są indywidualnie do potrzeb i możliwości naszych podopiecznych. Szkoła jest wyposażona w sprzęt i pomoce optymalizujące proces kształcenia (tablice interaktywne, zestawy komputerowe z odpowiednim oprzyrządowaniem, laptopy, rzutniki, środki dydaktyczne). Uczniowie niemówiący korzystają z alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, tzw. AAC,
Warunkiem przyjęcia ucznia do Szkoły jest:
- podanie rodziców
- pozytywna opinia komisji kwalifikacyjnej
- posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
- posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności wydanego przez powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności
- zawarcie umowy pomiędzy Szkołą reprezentowaną przez Dyrektora a rodzicami dotyczącej zasad współpracy w zakresie zintegrowanego wsparcia edukacyjno – rehabilitacyjno - społecznego.