Koncepcja NDT BOBATH
W naszym Stowarzyszeniu prowadzona jest rehabilitacja dzieci według neurorozwojowej koncepcji NDT Bobath. Koncepcja ta stworzona została przez Karela i Bertę Bobathów. Skierowana jest do pacjentów w różnym wieku, ale szczególnie do niemowląt
i dzieci, gdyż w tym okresie rozwoju osiąga się najlepszy wynik usprawniania. Wskazaniami do rehabilitacji według NDT Bobath jest opóźniony rozwój motoryczny niemowląt i dzieci oraz wzmożone lub obniżone napięcie mięśniowe.
Optymalne wyniki usprawniania można osiągnąć gdy nie są utrwalone jeszcze nieprawidłowe wzorce postawy i ruchu, czyli w okresie rozwojowym lub rekonwalescencji. W rehabilitacji koncepcją NDT-Bobath podkreśla się duże znaczenie plastyczności mózgu, która występuje
w ciągu całego życia (okresowo z większą i mniejszą dynamiką), nieprawidłowego przetwarzania sensorycznego, możliwości oceny rezultatów, indywidualnego planowania działań usprawniających oraz możliwości partycypacji opiekunów pacjentów. Taka metoda rehabilitacji neurologicznej jak NDT-Bobath pozwala w sposób aktywny redukować problemy osób z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego. Jako główny cel metody Bobath podkreśla się poprawę jakości funkcji z możliwie maksymalnym czynnym udziałem pacjenta
i jednocześnie pozbawionym kompensacji. Nacisk jest położony na jakość ruchu ale nigdy ponad funkcję. Strategia postępowania terapeutycznego jest zawsze planowana indywidualnie, poddana wnikliwej obserwacji i analizie obecnego stanu umiejętności funkcjonalnych pacjenta i jasnym określeniu celów terapeutycznych.
Rehabilitacja Bobath pozwala na diagnostykę oraz prowadzenie terapii u noworodków, niemowląt, dzieci i osób starszych w przypadku:
· mózgowego porażenia dziecięcego (hemiplegia, diplegia, tetraplegia),
· asymetrii,
· problemów z dystrybucją napięcia (obniżone lub wzmożone napięcie
mięśniowe),
· wad rozwojowych,
· przepukliny oponowo–rdzeniowej,
· zaburzeń rozwoju psychoruchowego
· uszkodzeń splotów nerwowych,
· chorób nerwowo–mięśniowych typu SMA,
· zaburzeń koordynacji,
· zaburzeń karmienia,
· nauki pozycjonowania pacjentów w celu przeciwdziałania zmianom wtórnym,
· odzyskiwania sprawności po udarach.


